Во Европа, повеќе од една третина од починатите од токсични честички е поврзано со загадувањето на воздухот. Таквите области главно се наоѓаат во Италија, Франција, Германија, Велика Британија, Холандија, Белгија и Шпанија. Тие учествуваат со 1.500 до 2.000 предвремени смртни случаи, за вкупно население од 100 милиони жители (речиси 20 проценти од вкупното население во ЕУ).

На национално ниво, Велика Британија има над 360 смртни случаи годишно. Ова е четвртата најзагрозена земја во Европа, по Италија, Германија и Франција, според студијата објавена во септември 2017 година од страна на Меѓународниот институт за применета системска анализа (IIASA)  и норвешкиот метеоролошки институт (MetNorway). Оваа студија предупреди дека околу 5.000 луѓе умираат прерано секоја година поради прекумерните емисии што автомобилите треба да ги избегнат со закон.

Сепак, овие бројки претставуваат дел од загубените човечки животи поради Дизелгејт, скандалот што се појави во 2015 година преку откритијата на “дизел бури” на Фолксваген од страна на Агенцијата за заштита на животната средина на САД. Овие податоци од автомобилската индустрија како целина и беа откриени на јавноста преку механизмот за следење на дизелските емисии на ЕУ кои покажувале неверодостојни тестови за усогласеност.

Направена е црна листа на европски заедници со највисока бројка на починати, врз основа на податоците добиени од истражувањето на IIASA и MetNorway. Нивните податоци не ги покриваат само земјите-членки на ЕУ, туку и Норвешка и Швајцарија.
Повеќе од 40 проценти од првите 100 најлоши региони се во Италија, со 50 проценти од сите смртни случаи. Германија и Франција, од друга страна, ги предводат првите 5 земји со најголем број на региони каде што смртните случаи се над просекот на ЕУ, победувајќи ја дури и  Италија и, во опаѓачки редослед, се Велика Британија и Полска.

Најзагрозените области припаѓаат на земји каде што прекумерните емисии од автомобилите предизвикуваат луѓето да умрат прерано повеќе отколку на друго место. Според IIASA, секој граѓанин на возраст од 30 години и постари во просек губат 6 дена на годишно ниво во Италија, скоро 5 во Белгија, околу 4 во Холандија и Франција, над 3 дена во Германија, околу 2 дена во Велика Британија (европски просек), додека во Шпанија луѓето губат малку повеќе од еден ден поради надминувањето на емисиите. Просечниот животен век на 1.000 европски возрасни лица, сите заедно, се скратува за вкупно 5 години и половина. Дури и таква агрегирана бројка може да се смета како релативно занемарлив период на време во споредба со животниот век од околу 50 години по возрасен. Се разбира, вредноста на овие последни фрагменти на постоење е чисто субјективна.

Мапа за аеро загадувањето од емисии на дизел

Истражувачите од IIASA и MetNorway, во регионот на 6.600 географски региони, објавија дека најверојатно ќе бидат во оваа област. Во зависност од нејзината големина, секој град е поделен на два или повеќе региони. Ова значи дека некои конгломерати вклучуваат само неколку општини од најголемите градови (како Лондон), додека други групираат заедно градови (како Монца и северен Милан).

Врз основа на независни експерти истражувачите од IIASA и MetNorway, успеале да  мапираат 6600  географски региони  со цел да им покажат на граѓаните до кој степен Dieselgate има влијание врз соседството, доближувајќи го прашањето до дома, каде што, непознато за нив, претставници на националните влада усвоиле несоодветни ограничувања за загадувањето на дизел автомобилиете.

Моќни загадувачи: фини прашини или честички, технички означени честички (PM 2.5), и азотни оксиди (NOx). Честичките и NOx, соодветно, се одговорни за 400.000 и 75.000 предвремени смртни случаи секоја година, според Европската агенција за животна средина (ЕЕА).

Дизел возилата се придржуваат на границите на емисија PM 2.5.  Но, како што јасно кажа Дизелгејт аферата, според резултатите од лабораториите за сертификација на животната срединатие. тие испуштаат NOx далеку над утврдените граници. Тие, всушност, ги надминуваат вредностите поставени од страна на ЕУ. Ова е точно пред се за возила со стандарди Euro 4 и Euro 5 возила, но исто така и за возила Euro 6.

Покрај тоа што се опасни, NOx емисиите се мешаат во атмосферата со други штетни материи, па дури и со повеќе честички. Студијата од страна на IIASA и MetNorway како и направената мапа, има за цел прецизно да се нагласат последиците по здравјето на граѓаните на изложеност на овие издувни гасови директно емитирани од дизел автомобилите.

Честичките се најопасните загадувачи. Откако вдишуваме, микроскопски соединенијата со PM 2.5 (именувана по-Нивните дијаметар од само 2,5 микрометри) може да навлезат во белите дробови и циркулаторниот систем, предизвикувајќи или отежнувачки респираторни и кардиоваскуларни дисфункции, тумори и други болести.

“Ако не се преземат мерки за поправање на моменталната дизел флота, ова влијание врз здравјето ќе се повторува уште неколку години”,”, вели Јенс Боркен-Клефелд, експерт за транспорт со IIASA.

“Додека NOx е главно ослободен од дизел автомобилите, околу 75 проценти од амбиенталните ПМ честички доаѓа од други извори освен од сообраќајот, дури и по зафатените патишта”, вели Боркен-Клефелд, експерт за транспорт со IIASA. “Исто така, уделот на ПМ 2,5 емитиран директно од автомобили (17 проценти од вкупниот број) е само делумно од NOx индиректно (8 проценти). “Директните честички, најмногу придонесуваат за честите пречекорувања на нивоа на аларми во урбаните области“.

Сепак, истражувачите од IIASA и MetNorway сметаат дека е важно да се измери дополнителниот PM 2.5 кој потекнува од границите на праговите на дизел NOx поставени од страна на ЕУ. Овој вишок претставува во просек повеќе од 1,5 проценти од вкупната концентрација на ситни прашини во европските региони.

За да се пресмета приближно колку луѓе починале како резултат на овие вдушување на овие честички, со применува  т.н. ризик функција развиена од страна на Светската здравствена организација (СЗО). “Научните докази покажуваат дека морталитетот се зголемува од посебен вид загадувач. Од ПМ 2,5, зголемувањето на смртноста е за 6 отсто за секои 10 микрограми / кубен метар (ug / m3)”, објаснува Франческо Форастиере, епидемиолог и консултант на СЗО. “За да се добие зголемување на морталитетот што може да се припише на вишокот на гориво, неопходно е да се помножи коефициентот со вишокот на PM 2,5”.

“Функцијата на ризик на СЗО се протега до ограничување кога се применува на население помало од вкупното население во целата земја”, објаснува Боркен-Клефелд. “Сепак, овие пресметки, со сите неизвесности кои се вклучени, ја илустрираат големината на влијанието врз здравјето кога ограничувањата на емисиите не се почитуваат”.

Во пракса, гледајќи ги податоците на мапата, може да се види дека областите со најголем ризик се наоѓаат во индустријализирани метрополи. Тука, конвергенцијата на густа работна популација и голем сообраќај доведува до ситуација кога дизел-емисиите ги генерираат најсмртоносните концентрации на прашина.

Во најгусто населените региони помалку од 60 проценти од сите смртни случаи се предизвикани од вишокот емисии, додека во регионите со највисоки концентрации тие сочинуваат повеќе од 80 проценти.