Наш специјален известувач Сунчица Уневска
Годинешното 73. Берлинале започна како и што се очекуваше – целосно во знакот на Украина. Откако организаторите на фестивалот само ден пред отворањето на 16 февруари, објавија дека на свечената церемонија ќе се обрати украинскиот претседател Володимир Зеленски, целото внимание беше насочено кон тоа, а особено изјавите на самите автори на филмот на отворањето, „Таа дојде кај мене“ на Ребека Милер.
Додека режисерката Ребека Милер рече дека начинот на кој организаторите го искористија фестивалот како платформа за повик на солидарност со Украина, е навистина неверојатен. „Се надевам дека на овој начин нашиот филм станува еден вид амбасадор на добра волја. Понекогаш мислам дека самото снимање филмови претставува патриотски чин, бидејќи ги покажуваме различните аспекти во нашата земја, посебно поради статусот на САД, ги прикажуваме различните лица на нашата култура и начинот на кој размислуваме“, изјави таа на прашањето за тоа на кој начин ја доживува поврзаноста на нејзиниот филм со актуелната состојба во Украина. „За мене е голема чест што неговото обраќање беше пред нашиот филм, бидејќи тоа само уште еднаш потврдува дека би имале помирен свет кога би зборувала уметноста.“
Дури Зеленски го употреби како пример класикот на Вим Вендерс, „Небото над Берлин“ од 1987 година, посочувајќи дека „овој филм го урна Берлинскиот ѕид две години пред да падне, бидејќи во него поделениот град е обединет со ангелите што летаат слободно над ѕидот“. „Русија“, рече тој, „сака да изгради ѕид помеѓу Украина и Европа, помеѓу слободата и ропството, помеѓу цивилизацијата и теророт“. Зеленски на крајот порача дека можеби филмот не може да го промени светот, но може да ги инспирира луѓето што можат да го променат светот, додека за цело време добиваше стоечки овации.
А веќе утредента Арон Кауфман и Шон Пен, на уште еден гала-настан, го прикажаа документарниот филм „Супермоќ“, каде се корежисери, а претставува профил на Зеленски и неговото воено водство. Пред проекцијата на бината излезе Шон Пен, кој зборуваше за Зеленски и за тоа како неговите планови за документарецот радикално се промениле откако го запознал по руската инвазија. „Она што на почетокот требаше да биде помалку хировита приказна за еден комичар кој стана претседател, се напиша сосем различно“. Тие одржаа и прес-конференција на која збореа за волјата на украинскиот народ и за начинот на кој овој нивни лидер, всушност, ги инспирира. Инаку, на отворањето на фестивалот буквално беше половината од целиот германски кабинет.
Шпанскиот режисер Хуан Бајон го нарече Спилберг „синоним за филмот“, бидејќи неговите филмови го дефинираат искуството на генерации и генерации киногледачи. Да потсетиме дека кариерата на 76-годишниот Спилберг трае веќе половина век, од „Двобој“ во 1971, па сè до „Фабелманови“ од 2022, има два 2 „оскара“ за режија, за „Шиндлеровата листа“ и за „Спасувањето на војникот Рајан“, а филмовите што тој ги потпишува досега биле 22 пати номинирани.
Берлинскиот фестивал после две години се обидува да се врати на старото, но со оглед на тоа што многу кина не работат, самиот Сони центар е целосно затворен, сè е преградено и изменето, ја нема ниту онаа фестивалска атмосфера во хотелот „Хајат“, каде што е фестивалскиот прес-центар, не работат ниту Аркадите (голем трговски центар каде што се нудеа многу специјалитети), секаде огради, сè нешто се гради, дури и блискиот аеродром „Тегел“ е затворен… Не е тоа тоа. Сето она што му го даваше шармот на фестивалот, некако е изгубено. Навистина има добри филмови, барем од она што досега го видовме, но за тоа во следните броеви.